TARİHÇE

Kilometre Taşlarımız

1969 yılında Oyak ile Fransız Renault grubunun katılımıyla kurulan ve Renault marka binek araçlarının ve mekanik parçalarının üretimi ve ihracatını gerçekleştiren Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, kurulduğu yıldan bugüne hep ilklere imza atarak otomotiv sektöründe önemli bir rol alıyor.

Hep ilklere imza attık!

Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, 1971 yılında üretime başladığından beri Türkiye’nin ilk station wagonlu (Renault 12 SW), ilk klimalı (Renault 12 GTS), ilk dizel motorlu (Renault 9 GTD), ilk otomatik vitesli (Renault 9), ilk yol bilgisayarlı (Renault 21 Concorde) otomobilini ve ilk dizel otomobil motoru üretimini gerçekleştirerek pek çok ilke imza attı. 1998’de Megane Wagon, sadece Oyak Renault’da üretilmeye başlandı. Bu model Türk Otomotiv Sanayisi’nin gelişmiş pazarlara yüksek miktarlarda ihracata başlamasında öncülük yaparak sanayi tarihine geçti.

Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, elektrik motorlu Fluence üretimi ile Türk Otomotiv Sanayisi’nde yeni bir çığır açtı. Kullanımda sıfır salımlı elektrik motorlu araçlar ile Renault herkese sürdürülebilir ulaşım olanağı sunuyor. Elektrik motorlu otomobiller ile herkes için sürdürülebilir ulaşım olanağı sunan, bu çığır açan çözümle Oyak Renault Otomobil Fabrikaları önemli bir rol üstlendi.

2023

325.366 Adet Otomobil

610.026 Adet Şasi

78.408 Adet Batarya

2022

Yıllık 247 bin araç,
160 bin 28 motor,
113 bin 170 vites kutusu,
33 bin 378 batarya üretimi,
494 bin 604 şasi

2021

Kuruluşundan itibaren;
7 Milyon Otomobil,
7 Milyon Motor üretimi.
Yıllık 248 bin araç,
173 bin 475 motor,
153 bin 261 vites kutusu,
2 bin 879 batarya,
496 bin şasi üretimi

2020

Yıllık 308 bin 568 araç,
431 bin 337 motor,
166 bin 991 vites kutusu,
276 bin 979 şasi üretimi

2019

Yıllık 342 bin 777 araç, 512 bin 584 motor, 227 bin 231 vites kutusu ve 702 bin 960 şasi üretimi

2018

Yıllık 336 bin 888 araç, 602 bin 421 motor, 239 bin 591 vites kutusu ve 708 bin 670 şasi üretimi

2017

Rekorlar yılı: Yıllık 365 bin araç ve 599 bin 335 motor üretimi

2016

45 yılın rekoru : Yıllık 340 bin araç ve 481 bin motor üretimi

Dünyaya Bursa’dan: Yeni Megane Sedan

2015

5 milyonuncu araç üretimi

4 milyonuncu motor üretimi

2012

4 milyonuncu araç üretimi

2011

Renault’un değişen yüzü: Fluence

ZE üretimine başlanır.

2009

1 milyonuncu K motor üretilir

Yeni Mégane Hatchback, Yeni Mégane Coupé ve Laguna Coupé satışa sunulur.

500 bininci Mégane Sedan üretilir.

2008

Türkiye’nin Yeni Symbol’ü

İlk dizel motor K9K üretilir.

3 milyonuncu araç üretilir.

Scénic Counquest lansmanı yapılır.

Clio yenilenir, Koleos satışa sunulur.

Araç üretim kapasitesi: 360.000 araç/yıl

2007

Genç ailelerin tercihi Clio Grand Tour

Clio Grand Tour, dünya genelinde sadece Bursa’da üretilmeye başlanır.

1 milyonuncu otomobil ihraç eden ilk Türk firması olur.

100 bininci K motor ihracatı ile Türkiye rekoru kırılır.

2006

Gençlerin favorisi 3 ve 5 Kapılı Clio HB

250 bininci Mégane 2 Sedan ihracatı yapılır.

2 milyonuncu vites kutusu üretilir.

2003

Dünya Mégane Sedan 2 ile tanışır

Anahtar araç, açılır tavan, otomatik klima, yol bilgisayarı, cruise kontrol, yağmur ve ışık sensörü, xenon far, 6 ileri vites gibi ilklerle Mégane 2 Sedan, dünya genelinde sadece Bursa’da üretilmeye başlanır.

Mégane 2 HB ve Yeni Kangoo Express lansmanı yapılır.

1999

Clio Symbol yollara çıkar

K motor üretim hattı devreye girer.

UTAC, ISO 14001 Belgesi denetim sonuçları açıklanır… “0” hata ve “0” uygunsuzluk fabrikada büyük sevinç yaratır.

Çevre gününde yapılan bir törenle, “Yeşil Binyıl Ormanı”nın ilk çam fidanları dikilir.

1998

Bursa’dan Dünya’ya Mégane Wagon

Mégane Wagon, dünya genelinde sadece Bursa’da üretilir.

Mégane Coupé, Mégane Cabriolet, Scénic , Kangoo Express, Clio 2 ve Master satışa sunulur.

Renault Mais, binek otomobil pazarında liderliği ele geçirir!

25 Eylül’de Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel’in de katılımıyla fabrikada Mégane Wagon’un lansmanı yapılır.

1997

Mégane Sedan ile yeni bir dönem başlar

Ortaklık hisseleri yeniden dengelenir.
1 Mayıs 1997’de imzalanan sözleşme ile Oyak ve Renault, birer puan farkla toplamda eşit hisselere sahip olurlar.
Oyak-Renault – %51 Renault %49 Oyak
Renault Mais – %51 Oyak %49 Renault

Twingo satışa sunulur.

1994

Renault 19 Türkiye yollarında…

Direksiyon kumandalı radyo-teyp, 3. stop lambası, sürücü hava yastığı gibi ilklerle Renault 19 üretimi başlar.
Renault 19 yatırımlarını gezmek için Renault Başkanı Louis Schweitzer fabrikayı ziyarete gelir.

Taşıma suyla fabrika döner mi?
Şebeke suyu beş gün süreyle kesilir… Dışarıdan temin edilen taşıma suyla fabrikada üretime devam edilir.

Araç üretim kapasitesi: 150.000 araç/yıl

1990

Sınıf atlama dönemi: Renault 21

7 fonksiyonlu yol bilgisayarı, çok noktadan enjeksiyonlu motor, uzaktan kumandalı merkezi kilit, elektrikli arka cam, elektrikli ve çözücü sistemli dış aynalar, yükseklik ayarlı direksiyon gibi ilk defa kullanılan üretim özellikleri ile Renault 21, Oyak Renault Otomobil Fabrikaları’nın ürettiği ilk lüks model olur.

500 bininci araç üretimi gerçekleşir.

1987

İlk hatchback model: Renault 11

Otomatik vites, alüminyum alaşımlı jant, merkezi kilit gibi ilkler Renault 11 ile beraber başlar.

1985

1.5 milyon saat sonra: Renault 9

44 değişik prototip üzerinde çalışan mühendisler aracılığıyla, 1.5 milyon saat tutan deneme ve araştırmaların sonucunda ortaya çıkan Renault 9; elektronik ateşlemeli transversal motor, fasılalı ön cam sileceği, ön koltuk emniyet kemeri, ön koltuklarda üçlü ayar sistemi gibi ilklerle üretilmeye başlanır.

1983

Renault 12 GTS yollara çıkar

İlk defa üretilen ve kurşunsuz benzinle çalışan motoru ile GTS yollara çıkar.

Madalya ve başarı belgesi

ISO, gerçekleştirdiği ihracatla ülkeye döviz girdisi kazandıran Oyak Renault’yu madalya ve başarı belgesiyle ödüllendirir.

250 bininci araç üretimi gerçekleşir.

1980

İlk ihracat

19 Haziran’da ilk ihracat kamyonu hareket eder. 700 adet Renault 12, Mısır’a ihraç edilir. Ayrıca 112 adet motor yola çıkar.

1978

150 binici araç üretimi

İkinci dönem yatırımları devam eder…

Pres atölyesi faaliyete geçer. Toplam 17 pres ile 6.502 m2’lik alanda tek vardiya olarak 75 parça üretim yapılır.

Araç üretim kapasitesi: 45.000 araç / yıl

1975

50 bininci araç üretimi

1973

Renault 12 çeşitleniyor

Renault 12 TS modelinin üretimine başlanır.
Ön koltukta baş dayanağı bu model ile birlikte üretime girer.

Telaşlı üretimle ilk C motor ve dişli kutusu seri üretime başlar…

Motor bloğu, krank, gömlek, piston, silindir kapağı, vites kutusu ve dişlileri, ön ve arka takım elemanları ve birçok mekanik parça ithal kapsamından çıkarılarak yerli üretilmeye başlanır.

Renault 12 asfalttan sonra toprak yollarda da kendini ispatlar!

1973 Günaydın Rallisi’nde, Levent Pekün, 11 numaralı Renault otomobiliyle yarışı birinci bitirerek şampiyon olur.

14.795 araç üretilir.

1971

Banttan çıkan ilk otomobil

14 Mayıs 1971’de Oyak Renault Otomobil Fabrikaları’nın ilk, Türkiye’nin ise ilk önden çekilişli otomobili üretim hattından çıkar.

Üretim kapasitesi     : 20.000 araç / yıl
Çalışan sayısı            : 381
Araç üretimi             : 1.514

1969

Temel atılır

4 Aralık 1969 tarihli Ticaret Sicil Gazetesi’nde yayınlanan ilanla Oyak Renault Otomobil Fabrikaları A.Ş.’nin resmi kuruluşu duyurulur.

Kuruluş ortakları;
% 44 Renault
% 43 Oyak
% 13 Yapı ve Kredi Bankası

Birinci dönem yatırımlar başlar…

2 Eylül 1969 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı’yla 1. Dönem Yatırım Kararnamesi’nin konusu: Senede iki vardiyada, toplam 20.000 araç / yıl kapasitede Renault 12 serisini imal ve monte edecek mekanik imalat tesisinin kurulmasıdır. Öncelikle fabrika tesislerinin kurulması, tezgahların alınması, yerleştirilmesi ve işletilmesi öngörülür.

Renault Mais; Renault otomobillerinin genel distribütörlüğü ve Renault Türkiye mümessilliğini üstlenir…